Gør det selv skift af udstødning

Er bilen begyndt at larme? Der kan være flere grunde til, at din bil larmer mere, end den plejer – men hvis du ellers ikke oplever nedsat funktion eller kørselskvalitet, har det sandsynligvis noget at gøre med udstødningssystemet.

Gør det selv skift af udstødning er langt fra umuligt, og fordi det sidder et sted, der er til at komme til – og faktisk er forholdsvist simpelt skruet sammen, kan du med lidt tålmodighed spare timelønnen til mekanikeren og i stedet gøre det selv. Det kræver selvfølgelig, at du har en nogenlunde idé om, hvad du laver. For ligesom en stenslag rep kræver specialister, kan skift af udstødning gøre det samme.

Læs med herunder bliv klogere på, hvad der er værd at vide, hvis du overvejer gør det selv skift af udstødning.

 

Værd at vide om gør det selv skift af udstødning

Når det kommer til skift af udstødning, har du som udgangspunkt to muligheder:

  1. du kan fejlfinde og blot skifte den eller de dele, der er defekte eller trænger til udskiftning.
  2. du kan skifte hele udstødningen.

Og her vil det nemmeste være mulighed nummer to: Simpelthen at skifte hele udstødningen på én gang. Du kan sagtens købe et udstødningssystem til din bilmodel uden at vælte budgettet, og frem for at rode med en masse forskellige dele, kan du altså nøjes med at skifte det hele på én gang.

På den måde undgår du også, at du snart igen skal rode med udstødningen, fordi flere dele er kaput.

 

Det nemmeste er at udskifte hele udstødningen

Hvis du overvejer gør det selv skift af udstødning, bør du overveje simpelthen at skifte hele systemet, da det klart er det nemmeste for dig.

Når du skal skifte hele system inkl. flexrør (med undtagelse af katalysatoren), skal du fjerne gamle rør og dele – og det er forholdsvist simpelt. Herefter følger du blot manualen til dine nyindkøbte dele til gør det selv skift af udstødning. Og så skal du huske også at udskifte gummistropperne, der holder den på plads – ellers risikerer du, at udstødningen gør, at din bil ikke går igennem SYN.

 

Undgå at svejse selv, hvis du skifter udstødning

Hvis ikke din udstødning er spritny, giver det ikke nogen mening at begynde at svejse. Metallet på din brugte udstødning vil være så tyndt, at det vil være næsten umuligt at udføre en ordentlig svejsning. Hvis endelyddæmperen alligevel er tyndslidt og/eller fuld af huller, er det langt mere effektivt simpelthen bare at skifte hele systemet.

Du skal huske på, at hvis én af delene i din udstødning er ved at være tyndslidt, så er resten af delene det sandsynligvis også. Delene sidder nemlig så tæt på hinanden, at de med stor sandsynlighed er i samme stand.