Alt, der er værd at vide om dæktryk

Det er vigtigt for din sikkerhed, køreglæde og brændstofforbrug, at du har det rigtige lufttryk i dit bildæk. Derfor bør du jævnligt tjekke trykket i dine bildæk samt reservehjulet. 

Læs mere om, hvorfor det er vigtigt at have det rigtige dæktryk, og hvad reglerne er omkring det lige her.

Dit dæk taber luft

Det er ikke anderledes for dine bildæk end med cykelhjul. Derfor vil dit dæk med tiden tabe luft. Når du allerede er bevidst om dette, er det vigtigt at tjekke dæktrykket jævnligt. Gerne en gang om måneden.

Det kan have store konsekvenser for din sikkerhed, hvis du ikke har det rigtigt lufttryk i dit bildæk. 

Særlige regler for dæktryk

Siden 2014 har det været lovpligtigt, at biler er udstyret med TPMS - et overvågningssystem for dæktrykket. Derfor er der også regler, som hjælper dig på vej, hvis du er ejer af en nyere personbil. 

Hvis trykket på dækkene er under 1,5 bar, eller der opleves et tryktab på mere end 20 procent, vil systemet melde om fejl indenfor 10 minutter. Der er dog ikke krav om, at TPMS-systemet skal installeres på ældre biler før 2014.

Konsekvenser ved for lavt dæktryk

De nye regler fra 2014 er lavet for at øge sikkerheden for bilister. Der kan nemlig være store konsekvenser ved at køre rundt med for lavt et dæktryk. Her er en række af de mere betydningsfulde:

  • Bremseevnen forringes
  • Højere brændstofforbrug da modstandskraften er større
  • Dækkene slides hurtigere og skal udskiftes oftere
  • Dårligere styring
  • Varmere dæk med større risiko for skader

Det er altså ikke omkostningsfrit at have et for lavt dæktryk, og derfor skal du altid huske at fylde luft i dine dæk.

Ligesom det kan være farligt at køre rundt med et for lavt dæktryk, kan det også være farligt ikke at reagere på et stenslag – det kan nemlig resultere i spændingerne, så din rude til sidst skal udskiftes.

Fyld luft i dækkene på den rigtige måde

Det væsentligste spørgsmål er derfor: Hvordan tjekker jeg lufttrykket og fylder luft i dækkene, hvis trykket er for lavt?

Bilens korrekte dæktryk kan findes flere steder. Det står i bilens instruktionsbog eller er markeret på tankdækslet eller et andet sted på bilen. 

Flere måleenheder

Et dæktryk kan være opgivet i bar, kPA eller psi, men heldigvis er der masser af skalaer på nettet, der kan omregne en måleenhed til en anden, men her er grundformlen:

  • 1 bar = 100 kPA = 14,5 psi

Du kan finde en trykmåler på en tankstation eller selv købe en. Trykmåleren vil oftest vise trykket i både bar og psi. 

Tjek trykket når dækkene er kolde

Når du har en trykmåler ved dig, skal du tjekke trykket, mens dækkene er kolde, og du skal huske at skrue ventilen rigtigt på igen. 

Nu er du klar til at måle dit dæktryk, og du ved, at det kan have store og dyre konsekvenser ikke at have det rigtige lufttryk i dit bildæk. Sørg derfor altid for at fylde luft i dækkene, så din bil er så komfortabel og sikker som mulig.