Undgå akvaplaning: Her er den ultimative guide

Kraftig regn kan opstå pludseligt, og som bilist kan det betyde, at du bliver udsat akvaplaning – som du måske også kender som akvaplaning eller dækslip. En yderst ubehagelig situation, som kan være farlig, hvis du ikke håndterer den rigtigt. 

Men hvis du har forberedt dig og ved, hvordan man skal håndtere kørsel i kraftig regn, er der oftest ikke noget at være bange for. I mange tilfælde kan du endda undgå at komme i situationer, hvor du akvaplaner.

Her kommer vi gode råd til, hvordan man løser den ukomfortable situation bedst. Læs med og bliv godt rustet til næste gang, det regner kraftigt. 

Akvaplaning – hvad gør man?

Når det regner så kraftigt, at vandet ikke forsvinder hurtigt nok fra vejene, kan du blive ramt af akvaplaning. Dine bilhjul mister grebet til asfalten, fordi de ikke kan trænge igennem den massive vandmængde. 

Dit dækslip gør, at du ingen kontrol har over bilen, og det kan være en meget ubehagelig oplevelse. Heldigvis udsættes din bil oftest kun for akvaplaning i få sekunder. 

Bliver du udsat for akvaplaning, skal du træde koblingen i bund, holde på rattet og lade bremser og speeder være. Du skal med andre ord lade bilen passe sig selv. 

Hvordan føles akvaplaning?

Ved akvaplaning mister du styringen over bilen. Tegn på akvaplaning kan være, at du synes, at styringen af bilen er dårligere end normalt.

Akvaplaning kan kun ske i forbindelse med store mængder vand, og derfor er det den første forudsætning for, at der kan være tale om akvaplaning. Føles din bil ustyrlig i solskinsvejr, skal du have den til en mekaniker og have den undersøgt for et problem.

Har du brug for hjælp til reparation eller udskiftning af dine bilruder? Så husk, at du altid står klar til at hjælpe hos Dansk Bilglas.

Hold øje med dit dækmønster

Dækmønstret har stor betydning for din risiko for at akvaplane. Det er dækmønstret, der giver greb, men mønstret slides med tiden, og din bil vil med tiden få dårligere greb med asfalten, og dit dækslip vil blive større.

Der er lovkrav i Danmark om, at dit dækmønster skal være mindst 1,6 millimeter. Du gør dog klogt i at skifte dæk lang tid før, dine dæk er så slidte. Man siger, at et dæk med et dækmønster på 1,6 mm pumper mindst 85 procent mindre vand væk fra vejen end et nyt dæk, hvor dækmønstret starter på 7-8 millimeter. 

Undgå kørsel i kraftig regn

Selvom det danske vejr kan være uforudsigeligt, kan du faktisk godt hjælpe dig selv, så du undgår kørsel i kraftig regn. 

Et klassisk råd er at tjekke vejrudsigten. Hvis der er udsigt til kraftigt regnvejr lige der, hvor du skal køre, kan du spørge dig selv, om du ikke kan vente, til regnen er drevet væk, eller om du kan bruge et andet transportmiddel. 

Kraftigt vejr er aldrig uden risici at bevæge sig i – det kan eksempelvis resultere i stenslag i forruden

Lyt til radioen

Du kan følge med live i vejrudsigten ved at lytte til trafikradioen på P4. P4 har radiokanaler i alle regioner og opdaterer lokalt om vejret. På den måde undgår du også at blive ubehageligt overrasket.

Brug øjnene og sæt farten ned

Trafikreglerne er til for at blive overholdt, men det er aldrig en dårlig ide at køre efter forholdene.

Ved kørsel i kraftig regn bør du altid sætte farten markant ned, og skulle du blive udsat for akvaplaning, er det med en lavere fart end ved tørvejr. Kig på vejrforholdene og kør efter dem. 

Hvis du kan se, at der ligger kraftige vandpytter på vejen, skal du tage dine forbehold og sætte farten ned.